Eindelijk is het tijd voor jou!

Stress/Spanning

Burn-out/Bore-out

Levensvragen

Angst/Paniekgevoel

Depressief Gevoel

Suïcidale Gedachten

Stress/Spanning

Gezonde stress

Stress betekent spanning. Vaak is een beetje stress gezond en normaal. Door stress blijf je scherp en alert want je wilt een opdracht bijvoorbeeld zo goed mogelijk uitvoeren. Als de opdracht af is, verdwijnt de stress. Gezonde stress is dus nodig om goed te presteren en om spannende of nieuwe dingen te durven.

Te veel stress

Te veel stress is niet gezond. Sommige jongeren hebben het te druk met school en allerlei verplichtingen op de sportclub, met vrienden of thuis. Als dit zo is, kan de stress doorslaan naar een situatie waarin ze de spanning niet meer aankunnen. De een is daar gevoeliger voor dan de ander.

Oorzaken van stress

Oorzaken van ongezonde stress zijn meestal problemen, frustraties en onvrede. Jongvolwassenen kunnen bijvoorbeeld onder druk staan doordat ze veel moeten doen op school of op hun werk, of stress ervaren door ruzie met een vriend of vriendin. Andere oorzaken zijn geldproblemen, een scheiding of een sterfgevalGepest worden kan ook een reden zijn voor ongezonde spanningen.

Lichamelijke symptomen 

Jongvolwassenen die last hebben van stress kunnen zich gespannen en misselijk voelen en last hebben van een versnelde ademhaling en hartslag. Als de periode van stress lang duurt, kunnen er meer lichamelijke klachten bijkomen zoals slapeloosheiddepressiviteit, een hoge bloeddruk, haaruitval, slechte eetlust, allergieën, maagklachten en tandenknarsen. Dit kan leiden tot een burn-out.

Wat kun je ertegen doen? 

  • Ontspanning helpt tegen stress. Neem af en toe even pauze om iets leuks te doen, iets wat helemaal niks te maken heeft met de oorzaak van de stress. Als je weer ontspannen bent, kun je je beter concentreren op problemen of taken.
  • Vet en ongezond eten verhogen de bloeddruk en het cholesterolgehalte. Als je veel stress ervaart, is het nog belangrijker om goed en gezond te eten. Je lichaam heeft tenslotte veel energie, eiwitten, vitamines en mineralen nodig om sterk en fit te blijven.
  • Behalve ontspanning is ook beweging heel belangrijk. Door veel te bewegen en te sporten krijg je een betere conditie. Je voelt je sterk en fit en kunt daardoor beter met stress omgaan. Beweging heeft bovendien een positieve invloed op je geluksgevoel.

Burn-out/Bore-out

Als je te lang last hebt van stress en je lijf zich niet kan herstellen van stress, kun je een burn-out krijgen. Je ‘reserves’ zijn dan op en je lichaam en geest zijn uitgeput.

Ben je Burn-out, of overspannen?

Een burn-out ontstaat heel geleidelijk. Vaak gaan er maanden en soms zelfs jaren stress aan vooraf. In een eerdere fase van overspannenheid raakt je energie op en heb je moeite om alles goed te doen. Ook heb je vaak al last van lichamelijke klachten. Maar je herstelt nog wel iedere keer en door er iets aan te doen, kun je nog een burn-out voorkomen. In feite waarschuwt je lijf je in deze eerdere fase al voor een echte burn-out.

Symptomen Burn-out

  • Moeheid
  • Piekeren
  • Concentratieproblemen en/of vergeetachtigheid
  • Emotionele labiliteit; bijvoorbeeld je voelt je vaak ineens boos of verdrietig of onzeker
  • Prikkelbaarheid
  • Niet tegen drukte/herrie kunnen
  • Onrust/je gejaagd voelen
  • Lichamelijke klachten zoals hoofdpijn, duizeligheid, maagpijn, spierpijn
  • Slaapproblemen

Oorzaken Burn-out

Of iemand een burn-out krijgt hangt niet alleen af van de situatie maar ook van hoe je met de situatie omgaat of ertegen aankijkt. Iedereen reageert weer anders op stress. Sommige mensen zijn gevoeliger voor het krijgen van een burn-out. Dit is het geval als je:

  • moeilijk ‘nee’ kunnen zeggen
  • negatief bent over je eigen prestaties
  • hoge eisen stelt aan jezelf
  • een groot verantwoordelijkheidsgevoel hebt
  • moeite hebt om hulp te vragen
  • sterk gemotiveerd en betrokken bent
  • moeilijk je gevoelens kunt uiten

Maar de situatie heeft ook invloed. Op het werk kun je bijvoorbeeld last hebben van onduidelijke taken of een grote druk om te presteren. Ook conflicten, een slechte sfeer of weinig waardering voor je werk hebben een enorme invloed op hoe goed je met je stress om kan gaan.

Als je jong bent…

In de huidige maatschappij lijkt het soms dat je alles kunt worden wat je wilt en alle succes maakbaar is. Veel jongeren denken dat zij ook succesvol moeten zijn en dat als je niet succesvol bent het aan jezelf ligt. Vooral jongeren en jongvolwassenen kampen onder andere hierdoor steeds vaker met een burn-out.

Levensvragen

Wat wil je echt?

Die vraag kan een hoop Stress en Spanning opleveren. Veel van ons zijn op zoek naar zingeving. Vroeger was het belangrijk om een huis met hypotheek te hebben voor je gezin. Een goede baan, vroegtijdig een gezin starten etc.

Tegenwoordig zijn wij veel meer bezig met het stuk zingeving. Waarom zijn we hier? Wat is mijn persoonlijke doel? Hoe ga ik dat bereiken? Wat zal mijn omgeving wel niet denken?

Herken je dit?

  • Je hebt het gevoel dat je stil staat
  • Je hebt alles, maar toch heb je het gevoel dat er iets ontbreekt
  • Je bent opgevoed met het idee dat huisje, boompje, beestje de norm is, maar is dat wel jouw norm?
  • Wil jij je passie leven i.p.v. wat de wereld van jou verlangt?

Zijn de antwoorden ja?

Niet getreurd! 85% van alle jongvolwassenen van 20 Tm 35 jaar loopt met deze levensvragen en gevoel rond. Dat is wel een hele grote groep en als je hier niks aan doet, kan dat wel nare consequenties voor je hebben.

Wil je het plaatje helder krijgen?

  • Wat je passie en je talenten zijn en hoe je dat kan inzetten voor je droombaan, studie, leven?
  • Gelukkig zijn in wat je ook maar doet wat jou gelukkig maakt?
  • De meningen van andere naast je neer kan leggen en echt jouw dromen achternagaan?
  • Keuzes maken voor jezelf die misschien niet leuk zijn, maar wel nodig?

Dat kan! Door mijn studie Lifecoach en de ervaring die ik in kan zetten, kan ik samen met jou de inzichten zoeken die nodig zijn op de antwoorden van deze vragen!

Angst/Paniekgevoel

Angst/paniekgevoel

Daar sta je gewoon je dagelijkse dingen te doen en dan ineens.. Controle verlies, zweten, hartkloppingen, duizelingen weg concentratie. Misselijk en doodmoe.

Je hebt net een paniekaanval gehad. Heftig he? Je lichaam en geest geven duidelijk aan dat er iets keihard staat aan te kloppen.

Voor jou komt dit uit het niets. Maar eigenlijk probeert je lichaam je al heel lang iets te vertellen. Een paniekaanval is een duidelijk signaal dat je al die tijd al je klachten hebt genegeerd. Voor je het weet mijd je de plekken, waar je de paniekaanval hebt gehad of uit angst dat je het weer gaat krijgen. Voor je het weet raak je in een vicieuze cirkel, waar jezelf niet meer uitkomt.

Goed nieuws!

Paniekklachten zijn goed te behandelen. Samengaan wij die situaties in kaart brengen waar je de paniekklachten hebt gekregen. Door een levenslijn in kaart te brengen kunnen wij situaties opsporen waar de klachten zijn ontstaan.

Daarna maken wij samen een plan hoe je hier zo snel mogelijk vanaf kan komen en krijg je inzicht in je paniek of angstklachten en wat je te doen staat. Ik help jou daarbij!

Angst:

Herken je dit?

  • Je schrikt vaak of bent vaak bang.
  • Je wilt minder contact met andere mensen.
  • Je vermijdt nieuwe en angstige situaties.
  • Je gaat vaak naar de huisarts met verschillende lichamelijke klachten. Er is geen oorzaak te vinden voor die klachten.
  • Je voelt je lange tijd gespannen, prikkelbaar, moe of onzeker. 
  • Je kunt u niet goed concentreren en heeft slaapproblemen.
  • Je hebt last van hyperventilatie.
  • Je hebt behoefte aan slaapmiddelenof kalmerende middelen.
  • Je gaat (meer) alcohol of drugs gebruiken.
  • Je hebt depressieve klachten.

Hoe kan je voorkómen dat je angstklachten erger worden?

Als je angstklachten hebt, kan jezelf een aantal dingen doen om je angsten te verminderen en je beter te voelen.

Gezond leven

  • Bewegen
  • Goed eten
  • Genoeg slapen
  • Regelmatig leven. Probeer bijvoorbeeld elke dag op dezelfde tijd naar bed te gaan en op te staan. En eet 3 keer per dag op vaste tijden.
  • Geen alcohol en drugs gebruiken.
  • Minder koffiedrinken.
  • Ontspannen. Dat kan bijvoorbeeld door rustig te ademen, met yoga, meditatie of ontspanningsoefeningen. Je kan ook gaan wandelen of iemand opbellen.
    Zoek steun bij mensen die je vertrouwt en leg uit waar je last van hebt. De meeste mensen hebben hier begrip voor.

Depressief Gevoel

Symptomen van Depressieve gevoelens:

Mentale:

  • Slechte eetlust of te veel eten
  • Slapeloosheid of te veel slapen
  • Weinig energie of moeheid
  • Gering gevoel van eigenwaarde
  • Overmatige schuldgevoelens of het gevoel waardeloos te zijn
  • Duidelijk verlies van interesses in bijna alle activiteiten
  • Moeite met concentreren, traag denken en geen beslissingen kunnen nemen
  • Regelmatig denken aan de dood of zelfdoding (hoeft niet altijd)

Lichamelijke:

  • Droge mond
  • Hoofdpijn
  • Druk op de borst
  • Benauwdheid
  • Hartkloppingen
  • Pijn de rug/nek
  • Pijn in de gewrichten of spieren
  • Duizeligheid
  • Misselijkheid
  • Trillen

Heb je minstens 6 symptomen? Dan kan er sprake van depressieve gevoelens zijn. Neem dan zo snel mogelijk contact op.

Er zijn ook symptomen die op depressie lijken, maar een andere oorzaak hebben. Dat zijn bijvoorbeeld klachten die samenhangen met Stress (spanning, overspanning, burn-out)

Gevolgen:

Depressieve gevoelens kunnen grote gevolgen hebben in je dagelijkse leven. Je kunt vaak nog maar voor een deel of zelfs niet meer werken, voor je gezin zorgen of onderwijs volgen. Vaak weet je niet precies wat er met je aan de hand is. Je duwt het weg, omdat je deze gevoelens en klachten niet wilt hebben. Wat resulteert in nog meer klachten nog meer depressieve gevoelens gedurende de dag.

Waar kan ik jou bij helpen?

  • Er samen achter komen waar deze gevoelens en klachten vandaan komen en er meteen iets aan doen
  • Klachten verminderen door tools en handvatten aan te reiken op maat
  • Jou een luisterend oor bieden wat je zo hard nodig hebt. Van iemand die het begrijpt en het ook heeft meegemaakt. Ook iemand die weet hoe lastig is om er voor uit te komen en begrijpt dat je omgeving het misschien minder begrijpt.
  • Samen met jou een plan maken om je zo snel mogelijk weer normaal te voelen

Wanneer?

Ik kan meteen met jou aan de slag. Ik heb geen wachtlijst. Voor meer info of voor een vrijblijvend intakegesprek online of offline via het contactformulier.

Suïcidale Gedachten

Dwanggedachten of suïcidale gedachten?

Persoonlijk heb ik met dwanggedachten te maken gehad. Dat lijkt enorm veel op suïcidale gedachten, maar staat verder van je af, al voelt het niet zo.

Je zou nooit suïcide plegen, maar die gedachten zijn er wel en daar raak je heel verdrietig en depressief van. En je snapt het niet. Hoe komt dit en waarom heb ik dit?

Ook zit er vaak schaamte op dit onderwerp en bespreek je dit niet heel snel in je omgeving. Uiteindelijk kunnen de gedachten zo met je aan de haal gaan, dat je erin gaat geloven met alle gevolgen van dien.

Suïcidale gedachten en dwanggedachten zijn eigenlijk een uitvlucht van de hersenen. Het geeft aan dat je het gevoel wat je nu ervaart niet wilt hebben en daarom ‘vlucht’ je in deze gedachten.

Misschien herken je dit wel: ‘Als ik nu tegen een boom aanrij, dan hoef ik even niks’ of ‘Ik gooi mezelf van de trap, dan stopt het allemaal even’

Meestal ben je dan uitgeput en heb je echt heel nodig een break nodig. Dit bovenstaande zijn ook dwanggedachten. Dat kan je in allerlei vormen hebben. En weet je? Iedereen heeft dit!

Houd het alsjeblieft niet voor jezelf, hoe groot je problemen ook lijken. Maak het bespreekbaar en je zal zien dat je niet de enige bent!

‘Je leeft maar 1 keer, waarom zou je wachten?’